Danske medier
Lynetteholm er et historisk stort projekt og problem, som ofte er dækket i medierne. Vi har samlet et en rækker artikler vi mener er essensielle for at forstå udviklingen.
Debatindlæg: Lynetteholms grundlag er ved at skride – derfor skal vi tænke os om (14.02.2024)
AI debatindlægget argumenterer Lone Johnsen for, at grundlaget for Lynetteholm-projektet er ved at skride. Johnsen påpeger, at der er betydelige miljømæssige og tekniske udfordringer, som truer projektets bæredygtighed og stabilitet. Havstigningerne er højere og hurtigere og mere uforudsigelige end forventet. Befolkningsudviklingen er anderledes end man troede i 2018. Hun understreger vigtigheden af at gennemtænke projektet grundigt og foreslår en omfattende evaluering for at sikre, at alle aspekter er tilstrækkeligt overvejet. For Johnsen er det afgørende, at vi ikke forhaster os, men tager os tid til at vurdere de potentielle konsekvenser og mulige alternativer, så vi kan undgå fremtidige problemer. Læs hele indlægget
Politiken: Dette kan blive fremtiden for 2 millioner danskere (10.01.2024)
Artiklen diskuterer Tegnestuen Vandkunstens prisvindende forslag til Fingerplan 2.0-konkurrencen, som Arkitektforeningen har haft udskrevet. Blandt andet er Lynetteholm erstattet af et 60 km. langt dige og kystlandskab fra Charlottenlund til Køge.
Vandkunstens forslag tager udgangspunkt i de potentielle fremtidsscenarier for Danmarks hovedstadsregion. Ca. 2 millioner danskere kan opleve markante ændringer i deres liv som følge af teknologiske fremskridt, økonomiske trends og klimaforandringer. Arbejdsmarkedet vil blive påvirket, og nye livsformer og boformer kan opstå. Artiklen peger på muligheden for en mere bæredygtig livsstil og de udfordringer, der følger med denne omstilling. Læs hele artiklen
Politiken: »Helt, helt tosset«: Pernille Rosenkrantz-Theils udmelding vækker opsigt (06.12.2024)
Pernille Rosenkrantz-Theil har skabt opmærksomhed med sin seneste udtalelse om Lynetteholm-projektet og om at der måske alligevel ikke skal føres en metrolinje derud. I hvert fald ikke foreløbig. De øvrige partier bag Lynetteholm kalder hendes udmelding “helt, helt tosset”. Udtalelsen har vakt debat blandt politikere og eksperter, som har forskellige meninger om projektets fremtid og konsekvenser. Kritikere mener, at projektet vil have alvorlige miljømæssige og økonomiske konsekvenser, mens tilhængere ser det som en nødvendighed for Københavns udvikling og klimasikring. Det er uvist om Pernille Rosenkrantz-Theils udmelding vil have nogen konkret betydning for Socialdemokratiets holdning til Lynetteholm. Læs hele artiklen.
Ingeniøren: Lynetteholm ligner en underskudsforretning: Professor har et billigt alternativ (18.09.2024)
Artiklen diskuterer de økonomiske udfordringer ved
Lynetteholm-projektet. Professor Otto Anker Nielsen fra DTU påpeger, at
projektet risikerer at blive en økonomisk fiasko, og præsenterer et alternativ,
som kunne være både billigere og mere bæredygtigt. Han foreslår at erstatte
Lynetteholm med et mindre omkostningstungt og mere miljøvenligt projekt, som
stadig kan opfylde målene om klimasikring og byudvikling. Forslaget indebærer
en mere grundig analyse af de langsigtede økonomiske og miljømæssige konsekvenser for at sikre en mere bæredygtig løsning. Læs hele artiklen
TV2 Kosmopol: Skolebestyrelse frygter for børnenes sikkerhed: 700 lastbiler skal passere om dagen (28.06.2023)
TV 2 Kosmopol beretter om bekymringer fra skolebestyrelsen på Nordøstamager Skole over sikkerheden for børnene på grund af de mange lastbiler, der skal transportere jord til Lynetteholm-projektet. Op mod 700 lastbiler passerer dagligt vejen ved skolen, hvilket skaber frygt for ulykker blandt børnene, der skal krydse vejen for at komme til Kløvermarken. Skolebestyrelsen foreslår at bygge en gangbro for at sikre børnenes sikkerhed. Gruppen “Byen for borgerne – stop Lynetteholm” deler også bekymringerne og kritiserer projektet for at øge trafik, støj og luftforurening. (Læs artiklen her)
Politiken: Sverige protesterer igen over den kunstige ø Lynetteholm (24.05.2023)
De svenske myndigheder har igen udtrykt bekymring over Lynetteholm-projektet. Seks svenske miljømyndigheder har sendt et brev til den danske miljøstyrelse, hvor de kræver svar på, hvordan Danmark vil kompensere for den kunstige halvøs blokering af Øresund. De svenske myndigheder er bekymrede for, at Lynetteholm kan påvirke vandgennemstrømningen, iltindholdet og saltholdigheden i Østersøen. Tidligere har Sverige også udtrykt bekymring over projektet, hvilket førte til, at Danmark besluttede at stoppe dumpningen af slam i Køge Bugt og i stedet bygge mudderet ind i halvøen. (Læs artiklen her)
TV2 Komopol: Politisk vedtaget ekspertgruppe anbefaler, at man genovervejer størrelsen på Lynetteholm (08.03.2023)
En politisk vedtaget ekspertgruppe foreslår at genoverveje størrelsen på Lynetteholm-projektet. Eksperterne foreslår at gøre halvøen en tredjedel mindre for at reducere dens blokeringseffekt på vandudvekslingen mellem Øresund og Østersøen. Denne blokering kan påvirke saltholdigheden i Østersøen, hvilket har konsekvenser for biodiversiteten. Ekspertgruppen mener, at en mindre Lynetteholm vil mindske disse miljømæssige problemer. (Læs artiklen her)
DR: Overborgmester om Lynetteholm: Kinder-ægget er knust (22.06.2022)
Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, kræver statslig finansiering til både metro og ringvej til Lynetteholm, da økonomien i projektet ikke ser ud til at kunne dække disse omkostninger. Oprindeligt var Lynetteholm tænkt som et selvfinansierende projekt, men nye vurderinger viser, at indtægterne fra grundsalg ikke rækker. Forundersøgelser indikerer, at staten skal bidrage med mindst 5 milliarder kroner, hvilket skaber politisk debat om projektets økonomiske bæredygtighed og risiko for skatteborgerne. Læs hele artiklen.
Zetland: Det var en kæmpe politisk vision. Nu hober problemerne sig op ved Lynetteholmen (22.04.2022)
Lynetteholmen-projektet, et af Danmarks største anlægsprojekter, har mødt flere problemer, herunder finansieringsproblemer, miljøbekymringer og modstand fra lokalbefolkningen. En beslutning om at dumpe 2,5 millioner tons slam i Køge Bugt har skabt vrede både i Danmark og Sverige. Miljørapporten bag beslutningen baserer sig på en 40 år gammel artikel om amerikanske flodlejer. Kritikken hævder, at projektet er blevet præsenteret uden tilstrækkelig vurdering. På trods af problemerne er der fortsat politisk opbakning til projektet. Læs hele artiklen.
DR: Lynetteholm: 228.000 kubikmeter slam dumpet i Køge Bugt (25.03.2022)
Den svenske miljøminister har opfordrer til at stoppe dumpningen af forurenet slam i Køge Bugt, da det skader miljøet. Dumpningen begyndte i januar 2024 som en del af Lynetteholm-projektet, og 228.000 kubikmeter slam er allerede blevet dumpet. Kritikere, herunder lokale borgmestre, eksperter og Sverige, advarer om, at det påvirker det marine miljø negativt. Særlige bekymringer omfatter skadelige stoffer som kviksølv, der kan skade økosystemerne. Trods kritikken fortsætter den danske regering dumpningen. Den svenske minister understreger behovet for samarbejde om beskyttelse af Øresund og Østersøen. Der er fortsat krav om en genovervejelse af projektet. Læs hele artiklen.
TV2 Øst: Borgere kan ikke længere klage over Lynetteholmen (11.09.2021)
Regeringen har foreslået at fjerne klagemulighederne for Lynetteholmen-projektet, hvilket har mødt skarp kritik fra både miljøorganisationer og politikere. Forslaget, der er sendt i høring, vil forhindre borgere og organisationer i at klage over ændringer, der kan skade miljøet. Kritikere som Ole Damsgaard og Mette Thiesen advarer om, at det underminere demokratisk tilsyn og kan skade Øresundsmiljøet. Peder Hvelplund fra Enhedslisten kalder det en “demokratisk katastrofe” og påpeger, at det kan være i strid med FN’s Århus-konvention. Læs hele artiklen.
TV2 Øst: Regeringen vil bygge ny ø i København (5.10.2018)
Lars Løkke, Ole Birk Olsen, og Frank Jensen præsenterer planerne om at bygge Lynetteholmen – en ny ø nord for Refshaleøen i København. Øen skal huse 35.000 mennesker og skabe op til 20.000 nye boliger, hvoraf en fjerdedel skal være almene. Formålet er at afhjælpe boligkrisen og samtidig fungere som klimasikring mod stigende vandstand. Projektet inkluderer også en ny metrolinje og en havnetunnel for at reducere trængslen i byen. Byggeriet er planlagt at være færdigt omkring 2070, og det skal finansieres gennem salg af byggegrunde. Kritikken af projektet fokuserer på de økonomiske konsekvenser, især hvis det overskrider budgettet. Ophavsmændene understreger, at skatteyderne ikke skal betale for projektet. Læs hele artiklen.