Trafik, Trængsel og Infrastruktur
Planen er at der skal bo omkring 60.000 mennesker i bydelene på Lynetteholm, Refshaleøen og Kløverparken – samlet set kaldet Østhavnen. Det svarer til en by på størrelse med Esbjerg.
Denne by skal bygges længst ude øst på Amager og der er stort set ingen infrastruktur derud. Det er ellers et princip for bæredygtig byplanlægning at man skal bygge stationsnært.
Ifølge planen skal der bygges en helt ny metrolinje (M5) og en havnetunnel med to spor hver retning (”Østlige Ringvej”) for at trafikbetjene den. Begge projekter er voldsomt klimabelastende.
Den påtænkte infrastruktur er alt for lidt
Den påtænkte infrastruktur er utilstrækkelig til en by på den størrelse. Se bare på de veje og baner, der forbinder byer som Esbjerg, Hillerød eller Ørestaden med omverdenen.
- Den Østlige Ringvej anlægges i forlængelse af Nordhavnstunnelen og er begrænset til to spor i hver retning. Den skal derfor også rumme trafik til Nordhavn, og allerede i dag kan bilister ofte opleve kødannelse på vejen ud til Nordhavn. Østlige Ringvej kan ikke også rumme trafik til Lynetteholm og resten af Østhavnen oveni. Beregninger fra Vejdirektoratet fra 2020 viser at biltrafikken i København vil stige med omkring 9%, hvis Lynetteholm og Havnetunnelen bygges.
- Metrolinjen M5 forventes at skulle binde sammen med Østerport og Hovedbanegården. M5 løser et relevant problem med at øge trafikkapaciteten under Inderhavnen (det såkaldte ”Havnesnit”), som forudses at stoppe til indenfor få år. Men som trafikbetjening til Østhavnen er den for lille, såfremt at Østhavnen får det forventede antal indbyggere. Det fremgår af flere høringssvar til Miljøkonsekvensvurderingen for M5.
Trængslen i København bliver værre
De underdimensionerede trafikanlæg vil tvinge politikerne til at anlægge flere veje fra Amagersiden, som derved får mere trafik. Der kan for eksempel blive tale om udvidelser af Prags Boulevard, Forlandet og Refshalevej.
Ved præsentationen af Lynetteholm blev det ellers fremhævet at den påtænkte infrastruktur, ville fjerne trafik og trængsel fra det eksisterende København.
Men fordi havnetunnelen er for lille, vil trafikken fra Københavns nordlige forstæder spilde over og søge ind igennem de indre bydele. Ikke mindst Østerbro og Indre By.
Vejdirektoratets rapport fra 2020 viste også at mindre trængsel i København opnås gennem trafiksaneringer inde i byen. Det er ikke havnetunnelen, der kan hjælpe København. Tværtimod.
Kan cyklerne redde os?
Planlæggerne håber at cykler bliver et centralt transportmiddel til og fra Østhavnen. Det kræver selvfølgelig også udbyggede cykelstier og broforbindelser over eller under havnen. For eksempel fra Toldbod, Langelinie eller Nordhavn.
Hvis der skal bygges broer over havnen over mod Refshaleøen eller Lynetteholm, vil de med sandsynligvis spærre for sejladsen og tappe livet ud af havnen. Cykelbroerne kan gøre det af med København som havn.
Geografien gør Lynetteholm til en unødvendig selvskade, der kan undgås
Hvis man ser bort fra behovet for en løsning på ”Havnesnittet”, så påfører infrastruktur-anlæggene København en enorm selvskade, som er helt unødvendig og som kan undgås ved at foretage en grundlæggende revision af Lynetteholmprojektet. Nej, det er ikke klogt at bygge en stor bydel i havet.